Niemieckie U-Booty. 6 ciekawostek o nazistowskich okrętach podwodnych
Po co były Hitlerowi U-Booty? Jaka była ich skuteczność? Ile żył marynarz U-Boota? To tylko niektóre ciekawostki, które poznasz czytając ten artykuł.

1. Po co Hitlerowi U-Booty? – krótki rys historyczny
Nie można odmówić nazistom militarnej potęgi – główniej lądowej i powietrznej. Kriegsmarine stanowiła najmniejszą liczebnie komórkę Wehrmachtu, a sam Hitler miał się bać wody.
Budowa podwodnej floty zaczęła się już na początku XX wieku – I wojna światowa zastała Niemców w posiadaniu ok. 30 takich jednostek. Do końca wojny w niemieckich stoczniach powstało 360 okrętów podwodnych, z czego 178 zostało zatopionych w czasie działań wojennych wielkiej wojny. Niemcy ostatecznie przegrały I wojnę światową i zostały zmuszone do likwidacji swojej floty morskiej. Ustanawiający ten nakaz traktat Adolf Hitler odrzucił w dwa lata po tym, jak został kanclerzem Rzeszy. Machina zbrojeniowa ruszyła.
CZYTAJ TAKŻE:
TOP 10 NAJDZIWNIEJSZYCH SPRAW POKAZANYCH W PROGRAMIE „POGROMCA TAJEMNIC”
Naziści wierzyli, że 300 U-botów wystarczy do wygrania wojny na Atlantyku. Wojnę rozpoczęli dysponując 57 okrętami podwodnymi, którymi dowodził komandor Karl Dönitz – przez całą wojnę niemieckiemu wojsku służyło niemal 1200 podwodnych jednostek (z czego w boju – 842). Zajmując porty norweskie i francuskie, Niemcy poszerzyli obszar ataków. Krążyli po Bałtyku, wokół brytyjskiego wybrzeża, a później – po dołączeniu do konfliktu Stanów Zjednoczonych – niemieckie U-Booty spotykano także w Zatoce Meksykańskiej. Od lata 1940 do wiosny 1941 roku każdy U-Boot zatopił ok. 8 jednostek spod różnych bander w miesiącu. Pierwotne sukcesy były jednak okupione ogromnymi stratami.
Szacuje się, że Niemcy stracili 75% swoich podwodnych okrętów w trakcie II wojny światowej, a na ich pokładach zginęło 30-40 tys. żołnierzy.
2. Jaka była skuteczność nazistowskich U-bootów? Statystyka
Niemieckie okręty podwodne w trakcie II wojny światowej zatopiły 2880 statków handlowych oraz 265 transportowców. Posłały na dno 175 alianckich okrętów wojennych. W wyniku tych ataków życie straciło ok. 40 tys. ludzi, z czego 26 tysięcy stanowili cywile.
Nazistowska marynarka wojenna odnosiła sukcesy w pierwszych latach wojny – alianci szybko udoskonalali sprzęt, wprowadzając nowoczesne rozwiązania do sonarów, eskortowce i małe lotniskowce, w krótkim czasie dokonując ataku na dotychczasowych oprawców i pozbawiając ich w ciągu kilku tygodni 1943 roku 40% floty.
3. Straty Kriegsmarine
Gdy aliantom udało się uzyskać przewagę ilościową i technologiczną na wodach, ruszyli do zmasowanego ataku na niemieckie U-booty, serwując nazistom prawdziwą rzeź. U-booty nazywano „pływającymi karawanami” czy „żelaznymi trumnami”.
Przez pierwsze dwa lata wojny Niemcy straciły zaledwie 67 podwodnych okrętów. Prawdziwa podwodna masakra zaczęła się później. Tylko w 1942 roku naziści stracili 87 U-bootów, w 1943 roku – 237. W kolejnym roku na dnie wylądowały 242 jednostki, a w 1945, w zaledwie pięć miesięcy, 151 nazistowskich okrętów nie wróciło do portu.
CZYTAJ TAKŻE:
CO KRYJE MORZE BAŁTYCKIE? 5 NAJWIĘKSZYCH PROBLEMÓW BAŁTYKU
Mając w pamięci, że 842 okręty (z niemal 1200 w służbie) brały udział w walce – straty po stronie niemieckich jednostek podwodnych wyniosły 93%. U-booty odznaczały się najwyższym wskaźnikiem śmiertelności ze wszystkich sił bojowych spośród wszystkich uczestników konfliktu – do tego stopnia, że Brytyjczycy zrzucali ulotki ostrzegawcze, prowadząc kampanię informacyjną wśród potencjalnych rekrutów.
4. Ile żył marynarz U-boota?
Na pokładach niemieckich U-bootów służyło 39 tys. osób – 70% z nich poległo w boju. Szacuje się, że średnia przeżywalność marynarzy okrętów podwodnych wynosiła 50 dni. Mało komu udało się odbyć 12 misji patrolowych – po osiągnięciu takiej liczby można było ubiegać się o zwolnienie ze służby. W pierwszych latach wojny średni wiek niemieckich marynarzy wynosił ponad 23 lata, by z końcem wojny obniżyć się do zaledwie 20.
5. Jak wyglądała dieta marynarza na pokładzie U-boota?
Załogi potrafiły liczyć nawet 56 osób, a oceaniczne patrole trwały 3 miesiące.
Wojsko niemieckie dbało o zróżnicowaną dietę swoich załogantów – Kriegsmarine cieszyło się najlepszymi racjami żywnościowymi. Nie do końca pomyśleli o tym jednak projektanci łodzi podwodnych, którzy nie przewidzieli wystarczająco dużo miejsca na przechowywanie żywności.
Głównym okrętem niemieckiej floty podwodnej był U-boot typu VIIC. Kabuz (tj. kuchnia okrętowa), umieszczona była w tylnej części jednostki. Kuk przygotowywał posiłki na dwupłytowej kuchence elektrycznej, miał do dyspozycji niewielką spiżarkę i lodówkę oraz emaliowany zlewozmywak.
W spiżarni mieściły się tylko artykuły z długim okresem przydatności – szynki, kiełbasy i wędliny umieszczano między wyrzutniami torpedowymi, a pieczywo w siatkach zawieszonych pod sufitem. Niekiedy za spiżarnię służyła także pokładowa toaleta.
CZYTAJ TAKŻE:
GIORGIO A. TSOUKALOS – 8 FAKTÓW O GOSPODARZU „STAROŻYTNYCH KOSMITÓW”
Prowiant stanowiło 12 583 kilogramów jedzenia i picia. Na śniadanie podawano załogantom kakao lub czekoladę, zupę mleczną, suchary z masłem, dżemem, miodem lub jajkami. Na obiad na przykład sałatkę ziemniaczana czy gulasz, a na kolację makaron z szynką.
Pełnowartościowa dieta wynagradzała marynarzom bojowe trudy, ciasnotę, wszechobecny posmak oleju napędowego i nieziemski zaduch.
6. Strategia „Wilcze stado”
W maju 1940 roku Adolf Hitler rozpoczął tzw. nieograniczoną wojnę podwodną. Niemieckie U-booty obrały nietypową strategię bojową. Potrafiły obserwować upatrzoną jednostkę przez wiele dni, by ostatecznie zaatakować grupowo wybrany cel. Te grupy Brytyjczycy nazwali „wilczym stadem”.
Początkowo taktyka obronna u wybrzeży brytyjskich nie była dość skuteczna. Z czasem udało się aliantom łamać coraz więcej szyfrów, udoskonalać radary i celniej atakować U-booty z powietrza. Gdy podwodne okręty niemieckie pojawiły się w Zatoce Meksykańskiej, zagrażając szlakom handlowym, amerykańskie statki zaczęły pływać w konwojach z wojenną eskortą lądową i powietrzną. Ostatecznie dna mórz i oceanów stały się cmentarzyskiem legendarnych nazistowskich U-bootów