O projekcie
Telewizja HISTORY Channel chce opowiadać historie inspirujących Polek – agentek, olimpijek, antropolożek czy twórczyń kodeków. Wspólnie z Fundacją Muzeum Historii Kobiet i Domem Aukcyjnym DESA Unicum przygotowaliśmy projekt HERSTORY, który poprzez celebrację historii kobiet rozpocznie proces budowy pierwszego muzeum poświęconego tej tematyce w Polsce. Patronami projektu są Clear Channel, Grupa AGORA i EMPIK. Głosem kampanii została Patricia Kazadi.
Na najbliższy rok telewizja HISTORY zaplanowała szereg aktywności, mających na celu promocję wpływu Polek na bieg naszej historii – wspólnie z przedstawicielkami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacji Muzeum Historii Kobiet stworzyliśmy listę Polek, których herstorie każdy powinien poznać.
Herstoria w muzeum
Czym jest herstoria? Herstoria to „jej opowieść” a więc historia ludzkości ze szczególnym uwzględnieniem roli kobiet. To pochodzące z języka angielskiego pojęcie i gra słów, która w miejsce angielskiego zaimka “his” (history) wprowadza “her” (herstory), kładąc nacisk na rodzaj żeński w opowieści o dziejach świata. W herstorii akcent kładzie się na kobiece bohaterki, na zmiany w świecie z perspektywy kobiet oraz ich udział i znaczenie w tych zmianach.
Aby herstorie kobiet żyjących na ziemiach polskich znalazły swoje miejsce w zbiorowej świadomości i pamięci, w 2021 roku grupa badaczek i aktywistek powołała Fundację Muzeum Historii Kobiet. Fundatorkami zostały prof. Iwona Chmura-Rutkowska, Katarzyna Dworaczyk, prof. Edyta Głowacka-Sobiech, dr Anna Jankowiak, Agnieszka Jankowiak-Maik, Paulina Kirschke, Agata Kominiak i Anna Kowalczyk. Napisały łącznie 24 książki oraz 496 artykułów naukowych, popularnonaukowych i recenzji (w tym herstoryczne bestsellery), a każda z nich od lat na swój sposób propaguje historię kobiet. Celem ich działalności, oprócz popularyzacji dokonań bohaterek historycznych, jest zbudowanie w Polsce Muzeum Historii Kobiet – nowoczesnej instytucji kulturalno-społecznej i naukowo-badawczej.
„Wybudowanie muzeum, w którym dziedzictwo kobiet będzie wreszcie wyeksponowane i uhonorowane, to marzenie wielu pokoleń aktywistek. Wierzymy, że właśnie teraz jest idealny moment, by to marzenie się spełniło. I żeby „brakująca połowa dziejów” wreszcie została uzupełniona – mówi Anna Kowalczyk, prezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
“Badanie, odkrywanie i opowiadanie o życiu kobiet w przeszłości, nagłaśnianie ich dokonań, słowem – popularyzowanie herstorii – jest ważnym i potrzebnym działaniem na „tu i teraz”. Chcemy, by współczesne kobiety i dziewczyny miały świadomość bogactwa i różnorodności ról, jakie ich poprzedniczki odgrywały w dziejach świata i by czuły dumę z tego ogromnego dziedzictwa. Cieszymy się, że znajdujemy sprzymierzeńców i sprzymierzeńczynie tej idei, takie jak History TV, które chcą o nim opowiadać razem z nami” – dodaje prof. Iwona Chmura-Rutkowska, wiceprezeska Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
Telewizja HISTORY Channel z dumą przyjmuje rolę ambasadorki projektu Muzeum Historii Kobiet oraz włącza się w promocję i pozyskiwanie środków na ten szczytny cel. Nasze działania obejmują m.in. organizację aukcji dzieł sztuki o kobietach stworzonych przez kobiety we współpracy z Domem Aukcyjnym DESA oraz wystawę prac powstałych w ramach projektu; kampanię promocyjną na antenie telewizji HISTORY Channel i HISTORY2 oraz w social mediach; serię podcastów poświęconych życiu naszych bohaterek we współpracy z Empikiem oraz patronat nad działalnością Fundacja Muzeum Historii Kobiet.
“Podobno Churchill powiedział kiedyś, że historię piszą zwycięzcy. Tak się składa, że znamy przede wszystkim zwycięskich mężczyzn, a przecież za wieloma sukcesami stoją kobiety. O nich właśnie chcemy mówić na antenie History Channel i na wielu innych platformach, gdzie pojawiać się będą historie o nich – kobietach innowacyjnych, opiekuńczych, wizjonerkach, ryzykantkach i liderkach. Cieszymy się, że są z nami w tym projekcie partnerzy, z którymi Herstory ma szansę dotrzeć do wielu różnorodnych odbiorców i środowisk” – komentuje Izabella Wiley, Wiceprezeska, Dyrektorka Generalna A+E Networks Central & Eastern Europe
Inspirujące Polki
Sercem projektu są jego bohaterki, których życiorysy telewizja HISTORY Channel wybrała ze wsparciem naukowczyń z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacji Muzeum Historii Kobiet. Życie wyjątkowych Polek posłuży jako inspiracja dla współpczesnych artystek, które stworzą dzieła sztuki poświęcone herstoriom. Prace te zostaną zaprezentowane na wystawie plenerowej, a następnie trafią na aukcję charytatywną zorganizowaną przez Dom Aukcyjny DESA w listopadzie 2023, zorganizowaną dla uczczenia rocznicy uzyskania przez Polki praw wyborczych. Środki ze sprzedaży dzieł sztuki zostaną przekazane na działalność Fundacji Muzeum Historii Kobiet.
– DESA Unicum od lat angażuje się w popularyzację sztuki kobiet i dowartościowanie ich roli na rynku. Organizujemy wystawy, aukcje czyi panele dyskusyjne poświęcone wyłącznie ich twórczości, pragnąc podkreślić kluczowy wkład kobiet w pisanie historii sztuki z nowej perspektywyhistorię sztuki. Z tym większą przyjemnością postanowiliśmy się zaangażować w ten wyjątkowy projekt i z niecierpliwością czekamy na efekty pracy polskich artystek zainspirowanych biografami wybitnych Polek – mówi Anna Szynkarczuk, Kierowniczka Działu Sztuki Współczesnej w DESA Unicum